Monday, October 18, 2010

pantun adik-adik

malam tadi adik-adik aku si 2 ketul buat giler.si bongsu sebok suruh aku siapkan buku skrap die yang bertajuk-aku-tak-ingat.si abang pulak sebok ajak aku lawan pantun beliau.celaka!macam aku nie free benorr nak layan perangai bongok tuh.tapi aku on-kan je lah daripada aku duduk termenung tunggu cicak jatuh tapi x jatuh-jatuh.cam haram...

sedang-sedang elok aku duk lukis gambar burung berterbangan kat buku skrap si bongsu,tetibe si abang suruh aku balas pantun beliau.macam nak g pinang anak orang.aku hempuk gak an.padahal pantun xde lah kencang sangat.cukup lah boleh buat aku nganga sesaat dua.

pantun pertama beliau:

"pen merah,pen biru,
mak marah,i love you."

dalam hati aku la an...budak-budak x cukup maju lagi ke?pantun zaman tok kaduk aku dulu pon ade lagi sampai sekarang.takpe.aku reply.

"pat-pat siku lipat,
sape cepat die dapat."

aku xde idea.nie je yang wujud lam otak.pikir sepuluh kali jgak nak kasi.takut ayat tunggang langgang.adik aku sambung

"ada ubi,ada batas,
ada hari, boleh balas."

aku reply:

"sudah geharu cendana pula,
sudah tahu bertanya pula."

aku rase la an..nie bukan pantun kanak-kanak.tapi sesungguhnya otak aku tepu memikirkan bende-alah nih sume..naek fedup lah jugak an.

adik aku steady mereply:

"anjing,rusa,kuda,keldai,
rajin membaca,lekas pandai."

gulp!giler!otak aku blurr.langkah bijak mesti diambil.aku on compaq presario.aku search google.aku carik pantun kanak-kanak.dan dengan bangganya aku boleh kasi 1000 pantun kat adik aku.terus beliau masuk bilik hentak-hentak kaki!

ade hati nak lawan aku yang hebat.cheh.dan aku meneruskan sesi melukis burung yang entah berapa kali dipadam x jadi-jadi.buta seni.titik!




9 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. kat skolah ada program nilam,
    lu bila nk balik shah alam?

    HAHA!

    ReplyDelete
  3. hahaha!sengal lah.

    malam-malam intai bulan,
    aku balik 7 haribulan!

    ReplyDelete
  4. sket agak. pantun pn kena search juga kah? haha.

    ReplyDelete
  5. haruslah!aku fail bab pantun.sajak apatah lagi..

    ReplyDelete
  6. jalan jalan makan buah duku,
    singgah sebentar beli keladi,
    kesian sape yg kena tipu,
    dorang rasa ari ni aku punyer hari jadi..

    ReplyDelete
  7. haha..adoila.. tu la..time cg manaf ngajo, x dgr betul2...haha

    ReplyDelete
  8. mimi:boooooo mu!nop nyepak?hahaha

    yuyu:
    jalan-jalan makan duku,
    singgah sebentar beli bola,
    gua rase dorang nak saje test lu,
    buat-buat layan sudah la...

    edah:hahaha..buakn x dgr betoi-betoi.bantai tido!haha

    ReplyDelete